KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Wednesday, July 15, 2009

ERTI KEGAGALAN

Apa itu kegagalan? Ianya bukanlah satu unsur tunggal. Ia bukanlah terhasil dalam satu hari sahaja. Sebenarnya ia merupakan hasil kumulatif. Ianya hasil pengumpulan kesilapan kecil yang dilakukan kita berulangkali. Kesilapan kecil ini adalah disebabkan oleh pemikiran, tindakan , perbuatan kita dalam melakukan sesuatu perkara.

Erti kata dengan mudah, kegagalan dapat ditakrifkan sebagai hasil kesilapan kecil kita yang dilakukan berulang kali. Akhirnya sedikit yang kita sangkakan ini bertambah dan membesar. Itulah yang dipanggil kegagalan. Kegagalan berpunca daripada sikap ‘tidak mengapa’ kita.

Sekadar analogi. Kita tahu makanan ringan adalah tidak baik. Tetapi oleh kerana sikap ‘tidak mengapa’, kita pun tidak mengendahkannya. Lama kelamaan, kesilapan kecil ini pun membesar. Akhirnya, ia menjadi kegagalan. Kita mengalami penyakit kronik kesan tabiat pemakanan kita.

Persoalannya, mengapa kita meneruskannya? Sebabnya, perasaan seronok ketika waktu tersebut menutup mata kita untuk melihat kesannya pada masa akan datang.

Begitu juga dengan kesan keputusan dimarahi teruk oleh guru. Kita tahu, jika kita tidak buat kerja sekolah yang diberikan, kita akan dimarahi. Tetapi keseronokan menonton televisyen membuat kita terlupa memikirkan kesan pada masa hadapan ini. Akhirnya kesilapan ini berkumpul. Maka terhasillah kegagalan.

No comments: