KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Monday, September 26, 2011

SEKOLAH TAKSUB SEMUA A DITEGUR


exam


KUALA LUMPUR: Sekolah yang terlalu taksub untuk mencatat prestasi dengan keputusan semua A dalam peperiksaan awam sehingga sanggup bertindak di luar batasan, ditegur kerana kecemerlangan institusi pendidikan bukan diukur dari segi pencapaian akademik saja.
Sebaliknya, pengiktirafan itu termasuk pemberian ganjaran kepada pengetua, guru besar dan guru di bawah Tawaran Baru, mengambil kira penilaian menyeluruh yang turut meliputi aspek pencapaian kokurikulum dan pelajar serta keberhasilan pembangunan modal insan selaras Falsafah Pendidikan Negara.

Berikutan itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata pengetua dan guru besar harus bersikap lebih terbuka dalam memahami hasrat kementerian berhubung matlamat pendidikan berkualiti.

Beliau dukacita ada sekolah terlalu taksub seperti itu, sedangkan kementerian tidak menilai kecemerlangan sekolah hanya berdasarkan prestasi semua A dalam peperiksaan. Malah, ada sekolah yang bukan seluruh pelajarnya mendapat keputusan semua A, tetap berjaya menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).
Jadi, tindakan seperti menyekat calon tertentu menduduki peperiksaan awam bermakna menutup potensi yang ada serta menyebabkan masyarakat menjadi keliru.

Tiga calon Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Bintangor, Sarawak, tidak dibenar menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini kerana mereka didakwa lemah dan dibimbangi boleh menjejaskan prestasi keseluruhan sekolah itu.

Ketiga-tiga murid lelaki terbabit, Idie Ganyol, Edward Ujoh Augustine serta Richmend Mangi dikurung di bilik pemulihan sekolah ketika calon lain menduduki UPSR pada 13 dan 14 September lalu dan mereka hanya dibenarkan mendudukinya pada hari terakhir peperiksaan 15 September selepas ibu bapa membuat aduan polis.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd Ghafar Mahmud, berkata Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) sudah membuat siasatan awal ke SK Bandar Bintangor Isnin lalu dan mengesahkan berlaku kejadian mengurung tiga calon terbabit.

Mereka masih menyiasat punca kejadian dan ketika ini, guru besar sekolah itu bertugas seperti biasa. JNJK dijangka menyerahkan laporan penuh hasil siasatan itu kepada saya akhir minggu depan. Kita akan meneliti dan membuat beberapa cadangan sewajarnya sebelum dikemukakan kepada menteri.

Beliau berkata, tiga murid terbabit akan menduduki UPSR pada 3 hingga 5 Oktober di sekolah itu dengan pegawai Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) sendiri yang akan bertindak sebagai guru pengawas.

Bagi mengelak kejadian sama berulang pada masa depan, beliau berkata, kementerian akan mengeluarkan surat peringatan dari semasa ke semasa kepada pengetua dan guru besar mengenai pekeliling berhubung hak semua pelajar berdaftar menduduki peperiksaan.

Dalam pada itu, Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia (GMGBM), Ruslan Madon turut kesal dengan kejadian itu yang disifatkan sebagai terpencil dan menggesa suatu peringatan dikeluarkan kepada semua sekolah bagi memastikan calon tidak dihalang menduduki peperiksaan.

Katanya pihak yang bersalah dalam perkara ini mesti dikenakan tindakan sesuai untuk dijadikan amaran dan menjadi pengajaran kepada yang lain.
Disunting Daripada Berita Harian

No comments: