KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Thursday, December 22, 2011

TANAH ORANG MELAYU 2B MILIK CETI

GEORGETOWN: Sebanyak 252 lot tanah dianggarkan bernilai RM2 bilion membabitkan kediaman dan dusun, yang kebanyakanmilik orang Melayu Pulau Pinang dirampas oleh Chettiar atau ceti sebagai gantian cagaran pinjaman nenek

moyang mereka beberapa dekad lalu tanpa disedari waris sekarang.

Tanah yang terletak di 13 mukim dalam daerah Barat Daya sudah bertukar hak milik kepada 543 individu daripada golongan berkenaan yang kini dipercayai menetap di India.


Berikutan kegagalan melunaskan pinjaman, ceti mengambil alih tanah itu tanpa disedari, orang Melayu menumpang di tanah mereka sendiri dan ia diteruskan oleh waris mereka sehingga ke hari ini. - Peguam Difahamkan, antara lot tanah itu terletak di kawasan perkampungan Melayu di Bayan Lepas; Permatang Damar Laut; Teluk Kumbar; Balik Pulau; Teluk Bahang; Gertak Sanggul; Kampung Seronok dan Kampung Binjai.

Masalah sama juga dikatakan berlaku di daerah lain di negeri ini yang menyebabkan kedudukan orang Melayu semakin terhimpit apabila tanah berkenaan mahu dimajukan atau bertukar tangan kepada pihak ketiga.

Ini menyebabkan ramai orang Melayu menjadi penumpang di tanah diduduki sekarang, walaupun pada asalnya milik nenek moyang mereka. Difahamkan, 1,000 orang Melayu sudah diusir pemilik tanah sebenar dan hidup merempat di sekitar negeri ini.

Keadaan itu menyebabkan pemilikan ekuiti orang Melayu di Pulau Pinang semakin terhakis dan terancam termasuk keupayaan memegang hak milik hartanah sendiri, selain menggugat kuasa pengundi Melayu negeri itu.


Kata peguam berkenaan,seorang peguam yang arif dengan pentadbiran tanah di Pulau Pinang memberitahu Berita Harian, kebanyakan orang Melayu yang mewarisi lot itu langsung tidak menyedari tanahnya sudah digadai nenek moyang mereka kepada golongan ceti sebelum Perang Dunia Kedua kerana ingin mendapatkan pinjaman wang tunai.

Berikutan kegagalan melunaskan pinjaman, ceti mengambil alih tanah itu tanpa disedari, orang Melayu menumpang di tanah mereka sendiri dan ia diteruskan oleh waris mereka sehingga ke hari ini.

Beliau juga mendedahkan, ada antara tanah berkenaan berkeluasan 72.8 hektar dengan nilai mencecah hingga RM350 juta berpindah milik kepada ceti kerana pemilik asalnya gagal melunaskan hutang yang hanya RM350 sejak tujuh dekad lalu.

Keadaan itu berlaku kerana pada zaman sebelum merdeka, banyak pemilik asal lot tanah berkenaan menggadaikan tanah kepada ceti bagi mendapatkan wang untuk perbelanjaan majlis perkahwinan anak mereka.

No comments: