KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Sunday, February 19, 2012

JUMLAH PELAJAR SAINS DI IPT MAKIN KURANG

PUTRAJAYA: Jumlah pelajar aliran sains di institut pengajian tinggi (IPT) berada pada tahap membimbangkan sekiranya tiada usaha dilakukan bagi menarik minat pelajar menceburi bidang berkenaan, sekali gus menjejaskan usaha kerajaan


mencapai status negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Ahli Majlis Penyelidikan Sains Kebangsaan, Prof Dr Halimaton Hamdan, berkata jumlah pelajaran aliran sains di IPT tempatan kini hanya sekitar 35,000 orang setahun berbanding sasaran 100,000 pelajar setahun. Beliau berkata, lebih membimbangkan lagi jumlah pelajar yang mengikuti aliran sains di sekolah hanya berada pada tahap 29 peratus dan dikhuatiri akan turut menjejaskan 'bekalan' pelajar aliran itu pada peringkat IPT. Malaysia memerlukan sekurang-kurangnya 500,000 tenaga kerja daripada aliran sains dan teknologi menjelang 2020 sekiranya status negara maju berpendapatan tinggi ingin direalisasikan.

Minggu lalu, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, menyuarakan kebimbangan berhubung peratusan pelajar mengambil jurusan sains yang terus merosot sehingga 29 peratus pada tahun ini dan menyifatkan keadaan itu sebagai amat kritikal. Aliran penurunan itu bermula sejak 2007, sekali gus memperlahankan sasaran Pelan Hala Tuju Modal Insan Sains dan Teknologi 2020 yang memerlukan 60 peratus pelajar aliran sains dan selebihnya aliran sastera.

Halimaton berkata, kemerosotan itu berterusan hingga ke tahap universiti apabila pelajar yang memasuki IPT melihat pembelajaran dalam bidang sains tidak berbaloi selain mendapatinya sukar lagi membosankan. Beberapa faktor seperti kurang minat dan anggapan bahawa bidang sains tidak menjanjikan gaji lumayan dalam kerjaya juga harus diberi perhatian oleh semua pihak berkenaan.

Beliau yang juga Setiausaha Bahagian Direktorat Nanoteknologi Kebangsaan, berkata pihaknya kini sedang menyediakan pelan tindakan bagi memastikan jumlah pelajaran aliran sains di universiti meningkat selari dengan sasaran kerajaan mencapai kuota 60 peratus pelajar aliran sains di IPT. Pelan tindakan ini dibuat untuk melihat cara bagaimana boleh kita meningkatkan pelajar dalam bidang sains secara keseluruhan, bukan saja pada peringkat IPT, sebaliknya pada peringkat sekolah lagi.

Berita Disunting Daripada Sumber ; Berita Harian

No comments: