KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Sunday, November 4, 2012

STATUS NEGARA ISLAM JELAS DALAM PERLEMBAGAAN



muhyiddin
Kuala Lumpur: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata perdebatan sama ada Malaysia negara sekular atau sebaliknya tidak akan timbul jika falsafah Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan Islam sebagai agama rasmi dirujuk.

Sambil menegaskan ia bukan isu baru, Timbalan Perdana Menteri berkata peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan cukup jelas dan tidak perlu untuk mentafsir atau mendefinisikan status negara ini.
Kekalkan status 
Apa yang ada dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai status Islam sebagai agama rasmi adalah jelas, jadi saya tidak perlu nak definisikan lagi sama ada (Malaysia) sekular atau tidak.
Biarlah kita kekalkan status sebegitu, tidak perlu penafsiran semula sebab kita sudah melaluinya sejak 55 tahun lalu, apa perlu kita debat sama ada kita sekular atau Islamik.
Katanya pada sidang media selepas menutup Konvensyen Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pengetua Cemerlang Malaysia 2012 di sini, semalam.
Beliau mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz bahawa Malaysia tidak pernah diisytiharkan negara sekular, sebaliknya memperuntukkan Islam sebagai agama rasmi.

Mohamed Nazri menjawab soalan John Fernandez (DAP-Seremban) di Dewan Rakyat, kelmarin.
Berita disunting daripada Berita Harian

No comments: