KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Wednesday, July 17, 2013

KAWAL BELANJA KETIKA DI BULAN RAMADAN

KAWAL BELANJA KETIKA DI BULAN RAMADAN


Kawal belanja
Jangan terlalu ghairah membeli untuk keluarga
Ramadan sebilangan orang akan bertukar paten menu mereka. Mana tidaknya, dengan bazar Ramadan dan pelbagai lokasi lagi menyediakan beraneka juadah. Itu bukan amalan yang baik.
Cuma aneka kuih-muih, pelbagai air buah-buahan dan lauk-pauk juga membuatkan anda rambang mata. Mungkin ada berazam ingin berjimat sepanjang puasa tetapi akhirnya kalah dengan keinginan nafsu sendiri. Rata-rata, lazimnya pulang dengan tangan penuh kerana semuanya dibeli.

Justeru, orang ramai perlu bijak merancang dan berbelanja supaya tidak terjerat dengan selera anda, sebaliknya belikan mengikut keperluan.
INFO: Berikut cara untuk berjimat sepanjang berpuasa:
Azam berjimat
Dengan menanamkan pegangan ingin berjimat, ia secara tidak langsung akan menjadi ingatan kepada anda supaya berpada-pada ketika berbelanja ketika berada di bazar Ramadan atau memasak sendiri.
Belanjawan harian
Azam saja memang tidak mencukupi. Anda harus mempunyai belanjawan untuk menyokong keinginan anda itu agar tidak tersasar nanti.
Cara mudah, catat segala keinginan perbelanjaan harian dan ia akan bertindak sebagai panduan bila anda ingin berbelanja kelak.
Jangan bawa duit berlebihan
Taktik ini terbukti berkesan. Bawa duit secukupnya seperti yang sudah dirancang. Biarpun ia agak susah untuk dipraktikkan tapi inilah antara tindakan paling berkesan. Bajet disarankan antara RM10 ke RM15 kerana jumlah ini sudah memadai untuk dua orang makan.
Jangan berbelanja ikut nafsu
Jika kita berkunjung ke bazar Ramadan sekali sekala tidak salah. Kadang-kadang mahu juga merasa kuih-muih atau makanan kegemaran yang ada dijual di bazar Ramadan. Cuma sebaiknya elakkan berkunjung terlalu kerap kerana khuatir akan berbelanja mengikut perasaan.
Latih diri.
Latih dan kawal diri supaya tidak mengikut nafsu. Memang tak dinafikan kalau tengok makanan yang dijual. Sekiranya anda masih bujang dan berkongsi rumah dengan kawan, bolehlah kumpulkan wang untuk membeli bahan mentah dan masak sendiri. Ini lebih menjimatkan.
Kirim juadah
Kalau anda terasa amat sukar untuk mengawal nafsu membeli ketika mengunjungi bazar Ramadan, alternatifnya anda boleh mengirimnya saja daripada rakan ataupun ahli keluarga lain.
Berbuka dan bersahur di surau atau masjid
Antara langkah paling berkesan bukan saja bakal dihidangkan dengan luak pauk enak dan makan mengikut keperluan, tapi anda juga dapat meneruskan pakej solat fardu berjemaah dan terawih.
Berkongsi atau bertukar juadah
Satu lagi cara berjimat ialah berkongsi juadah dengan teman serumah. Setiap seorang beli juadah yang berbeza. Buat mereka sudah berkeluarga anda boleh bertukar-tukar juadah sesama jiran tetangga. Di samping dapat merasa masakan berlainan jenis, secara tak langsung boleh mengeratkan silaturahim sesama jiran.
Air minum buat sendiri
Kita selalu lihat ramai berpusu-pusu membeli air di bazar Ramadan. Sememangnya ada pelbagai jenis warna dan campuran disediakan. Sebenarnya kita boleh banyak berjimat apabila membeli kordial atau jus dibancuh sendiri dan pastinya stok begini cukup untuk berminggu-minggu. Banyakkan pengambilan air masak.
Elak kerap berbuka puasa di restoran atau hotel mewah.
Berbuka puasa di hotel adalah tarikan masa kini. Tepuk dada, tengoklah status kewangan anda. Kalau anda mampu tidak mengapa, kalau tak mampu ukur baju di badan sendiri. Sekali sekala rasanya tidak mengapa tapi jangan pula jadikannya sebagai rutin mingguan.
Utamakan ibadat dan bukannya pembelian.
Ramadan adalah masa untuk kita lebihkan masa beribadah. Janganlah biasakan dengan tabiat membeli-belah di sebelah malam sepanjang bulan puasa kerana ia adalah waktu untuk kita bertarawih dan bertadarus al-Quran.
Langkah kekal sihat sepanjang berpuasa:
Jangan makan terlalu banyak
Panduan ini sangat penting! Elakkan dirinya untuk makan dalam jumlah yang terlalu banyak hanya kerana mahu memastikan diri kekal kenyang untuk tempoh seharian berpuasa. Perbuatan sebegini tidak membawa apa-apa erti kerana ia sama sekali tidak dapat membantu anak anda kenyang dan terus bertenaga sepanjang hari.
Ketika bersahur
1. Pastikan makanan yang diambil anak adalah seimbang seperti yang disarankan piramid pemakanan.
2. Jangan biarkan anak minum terlalu banyak air. Ini bagi mengelakkan perutnya menjadi tidak selesa dan perlu kerap berulang-alik ke tandas.
3. Pastikan anak bersahur lewat agar dia tidak cepat rasa lapar dan letih.
Waktu berbuka puasa
1. Didik anak berbuka puasa dengan kurma, buah-buahan atau air terlebih dahulu mengikut sunnah Rasulullah SAW.
2. Sebaik-baiknya berbuka dengan minuman tanpa ais untuk mengelakkan rasa lesu selepas berbuka.
3. Jangan makan dalam jumlah yang terlalu banyak ketika berbuka.
4. Kurangkan pengambilan makanan berminyak, berempah dan pedas.

No comments: