KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Sunday, June 29, 2014

JAKIM MAHU KUASA PENUH AKTA HALAL

JAKIM MAHU KUASA PENUH AKTA HALAL

jakim2
Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yakin pemantauan dan penguatkuasaan pensijilan halal di negara ini akan lebih berkesan apabila agensi itu diberi kuasa penuh melalui Akta Halal yang bakal digubal tidak lama lagi.
Pengenalan akta itu nanti bukan bermakna Akta Perihal Dagangan yang ada kini tidak berkesan, sebaliknya ia memperkemaskan lagi peranan JAKIM dalam memantau dan menguatkuasakan undang-undang melalui enakmen baharu.
Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha, berkata draf akta itu sudah digubal oleh jawatankuasa khas yang dilantik jabatan berkenaan sebelum dikemukakan kepada Kabinet.
Dapat sijil terlebih dulu “Akta Halal akan memastikan semua produk yang masuk negara ini mendapat pensijilan halal terlebih dulu, bukan saja makanan, produk farmasi atau kosmetik, tetapi diperluaskan lagi.
Sekarang kita hanya guna Akta Perihal Dagangan yang memperuntukkan denda sehingga RM5 juta jika sabit kesalahan, tapi melalui akta baharu nanti, dendanya lebih tinggi.
Berita disunting daripada Berita Harian

No comments: