KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Sunday, June 29, 2014

KLIA2 MERCU KEJAYAAN NEGARA

KLIA2 MERCU KEJAYAAN NEGARA

KLIA2-1
Sepang: Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur kedua (klia2) adalah mercu tanda pencapaian negara dalam industri penerbangan dan menjadi kebanggaan rakyat, kata Datuk Seri Najib Razak.
Perdana Menteri juga yakin klia2 akan menjadi pemangkin kepada perkembangan berterusan dalam industri penerbangan yang penuh cabaran.
Beliau menerima banyak komen dan ‘tweet’ di laman sosial daripada orang ramai termasuk rakyat tempatan serta asing yang mengucapkan tahniah kepada Malaysia, selain memuji keindahan terminal ini.
Penanda aras global
Bagi Datuk Seri Najib Razak, klia2 adalah contoh kemampuan kita sebagai sebuah negara, bukan dengan hanya kemampuan membina infrastruktur bertaraf dunia, malah menjadi penanda aras global dalam pembinaan terminal seumpamanya pada masa akan datang.
klia2 juga meletakkan Malaysia dalam peta dunia khususnya dalam sektor penerbangan dan pelancongan.
Ia kebanggaan kerana pembangunan klia2 menjadi tanda perkembangan dan kepemimpinan kita dalam industri penerbangan bukan sahaja di rantau ini, malah juga di dunia,” katanya ketika merasmikan Terminal klia2, di sini, semalam.
Yang turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abd Aziz Kaprawi. Yang hadir sama Pengerusi Malaysia Airport Holdings Bhd (MAHB), Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah; Pengarah Urusan MAHB, Datuk Badlisham Ghazali dan Penasihat serta bekas Pengarah Urusan MAHB, Tan Sri Bashir Ahmad.
Najib berkata, klia2 juga dijangka dapat menampung keperluan perkembangan industri penerbangan negara dalam tempoh 10 hingga 15 tahun lagi.
25 juta penumpang 2014
Terminal mega ini berupaya mengendalikan 45 juta penumpang setahun, lebih tiga kali ganda berbanding Terminal Tambang Murah (LCCT). Berdasarkan sasaran pengendalian penumpang bagi tahun ini, klia2 dijangka menerima 25 juta penumpang sehingga hujung tahun ini, katanya.
Beliau berkata sebagai infrastruktur ikonik, klia2 juga mampu membantu menarik lebih ramai pelancong dengan membantu kempen Tahun Melawat Malaysia 2014.
Berita disunting daripada Berita Harian  

No comments: