KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Tuesday, February 16, 2010

ARTIKEL PELANCONGAN KESIHATAN

22 Dis - Kementerian Sedia Promosi 35 Hospital Swasta
liow_tiong_lai

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan mengenal pasti 35 hospital swasta yang berpotensi untuk dipromosikan sebagai produk pelancongan kesihatan, yang menawarkan perkhidmatan


perubatan bermutu tinggi, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Beliau berkata, antara kriteria yang diperlukan bagi membolehkan sesebuah hospital dipilih sebagai pelancongan kesihatan ialah menjadi ahli Persatuan Hospital Swasta (APHM), Persatuan Kualiti Kesihatan Malaysia (MSQH) dan mengikut ISO serta ketetapan antarabangsa.

“Mereka juga perlu menawarkan kepakaran dan paling kurang 50 katil. Mereka juga perlu mempunyai laman web sendiri, ini penting dalam dunia global ini,” katanya dalam ucapannya pada Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia di sini, semalam.

Liow berkata, sehingga kini tiga hospital swasta dan satu institut kerajaan menerima pengiktirafan daripada Akreditasi Kesihatan Antarabangsa daripada Joint Commision International (JCI) iaitu Institut Jantung Negara (IJN), Hospital Adventist Pulau Pinang (PAH), Pusat Perubatan Prince Court dan Pusat Perubatan Sime Darby.

Pengiktirafan dan akreditasi daripada JCI yang bertapak di Amerika Syarikat itu menjadi penanda aras kepada tahap kualiti klinikal kepada pesakit tempatan dan asing serta penting dalam usaha memajukan industri pelancongan perubatan di negara ini.

Sumber: Berita Harian

No comments: