KLIK SINI

PENGUMUMAN

ASSALAMUALAIKUM,
KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG CIKGU. BAHAN-BAHAN BAGI PENGAJIAN AM MODULAR, PENGAJIAN KERTAS 1 DAN KERTAS 2 TELAH CIKGU SELIAKAN DALAM BLOG KHAS. SILA KLIK PADA BLOG KHAS PENGAJIAN AM. SEKIAN, TERIMA KASIH

Sunday, June 29, 2014

I-KAD URUS PELAJAR ASING

I-KAD URUS PELAJAR ASING

muhyiddin
Petaling Jaya: Penggunaan Kad Pelajar Antarabangsa di Malaysia (ikad) adalah langkah strategik bagi menambah baik pengurusan pelajar asing di negara ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Timbalan Perdana Menteri berkata, kad yang memiliki ciri keselamatan khas itu menunjukkan tanggungjawab kerajaan terhadap kehendak dan kebajikan pelajar antarabangsa di negara ini.
Katanya, kad dikeluarkan Jabatan Imigresen melalui Pusat Sehenti Perhidmatan Pendidikan Global Malaysia (EMGS) mulai 1 Julai ini, mengandungi maklumat peribadi penuntut seperti nama, tarikh lahir, nombor pasport, institusi, tarikh tamat pas serta gambar, bagi menggantikan visa atau pasport untuk bergerak di Semenanjung secara sah.

Katanya ketika berucap melancarkan i-kad, tempoh permohonan adalah lima hari bekerja dan akan datang dipendekkan seperti permohonan pasport antarabangsa yang hanya mengambil masa sejam. Ia akan menjadi sebahagian indeks prestasi utama (KPI).

Tumpuan penuntut asing
Kerajaan memberi tumpuan kepada institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) berikutan negara kini menjadi tumpuan penuntut luar negara untuk meneruskan pengajian, khususnya pada peringkat ijazah sarjana muda. Yang hadir sama, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh; dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.


Berita disunting daripada sumber: Berita Harian

No comments: